zondag 21 november 2010

De schuifdeur van de badkamer

In dit huis komen een boel schuifdeuren (en suite) en daarom was het goed om te oefenen met de deur van de badkamer op de derde verdieping. En ik verzeker je, een schuifdeur is een stuk moeilijker dan een draaideur.

Het begon er al mee dat ik een tweedehands paneeldeur gekocht had via marktplaats. Dat was een deur met een klink dus alle gaten voor de klink en het slot moesten weer opgevuld worden. Daarna moesten er kommetjes in gefreesd worden voor de deurgrepen. En een sleuf voor een U-profiel in de onderkant zodat je een onzichtbare geleiding kunt maken.

Omdat het een tweedehands deur was, moest hij natuurlijk uitgebreid geschuurd en geplamuurd worden (en nog een keer geschuurd en geplamuurd,etc). En in de grondverf gezet en twee lagen kleur er op.

U-profiel voor geleiding
In de rode grondverf
Het ophangen is ook nog niet zo makkelijk. Je hebt hiervoor een rail nodig, in dit geval een rail waar de deur aan hangt, en wieltjes. Die rail moet weer ergens aan hangen, dus weer dat wordt dan weer een regel op de muur. En je wilt de rail niet zien, dus nog een strook multiplex er voor. Omdat dit een wc- en badkamerdeur is wou ik dat hij een beetje fatsoenlijk afsluit. Voor geluid en zo. Dus heb ik aan de sluitkant een koofje gemaakt waar de deur invalt. Hier kan ik misschien nog een tochtprofiel of zo maken.

Ik had alles netjes uitgerekend qua maatvoering, maar het proefhangen was echt nodig, want de deur hing scheef dus de wieltjes moesten verplaatst worden.

Proefhangen

De rail in de koof

De deur met de twee koven geopend

En gesloten


Vandaag ben ik een paar uur bezig geweest om de deur hangend te krijgen. En dan zijn we natuurlijk nog niet klaar, want er moet nog Tiffany-glas in en de koof-constructie moet nog geschilderd worden.

Maar daarover later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten