dinsdag 4 januari 2011

Het ontwerp van het balkon

In de eerste ontwerpen was al een balkon tegen de gevel getekend. Dit balkon had ik ergens van internet geplukt, het was dus niet echt een ontwerp. Ik had gewoon iets nodig voor de tekening.

Eerste ontwerp
Maar nu is het tijd om eens serieus een ontwerp te maken, want deze week worden al de steigers geplaatst om de ramen te vervangen. En dan moet er ook een balkon op.

In de straat zijn diverse panden met een balkon en daarom heb ik die eens goed bekeken voor inspiratie.


De directe buren




Detail van de buren


Zoals je ziet veel fraai vormgegeven kolommen, overdadig smeedwerk, balusters, bollen, etc. Balkons zijn de plek om je te uiten in vormgevingsdetails.

Het balkon is het kennelijk kersje op de taart van de voorgevel,  dus bij Ziep25 ook.

Bij dit ontwerp ga ik uit van de "structure preserving transformations" (SBT) van Alexander en zijn principes van goed ontwerp.

De uitgangssituatie is dat er een balkon buiten de gevel komt met een oppervlak van ongeveer 1 x 2 m. De constructeur heeft al wat zitten rekenen en het frame van het balkon is gemaakt van stalen kokerbalk vierkant 80 x 80 x 5 mm. De kokerbalk steekt door de gevel en wordt achter de gevel opgevangen. De leuning zit op 1 m hoogte. De vloer wil ik van vlonderplanken maken, vandaar dat er een aantal dwarsbalken in het frame zitten.
De uitgangssituatie

Detail van de vloer van het balkon
Bij SBT ga je uit van wat er is en versterk je dat. Ik versterk de hoeken van het balkon door er een kolom op te plaatsen. Dan verbind ik alles met een railing. De railing steek ik door de muur en die doorgang versterk ik weer met een plaat. Om de top van de kolom te versterken zet ik er een bol op. Dat is ook mooi een Echo (ontwerpprincipe) met het balkon van de buren.

Versterking van de hoeken met een kolom
Het kolomontwerp jat ik gewoon integraal van de buren.

Ontwerp van de kolom
Het is dus een houten kolom met daar bovenop een stalen blok om de stalen railing aan vast te lassen. Door de kolom heen komt een draadeind waarmee het geheel op zijn plaats gehouden wordt. In de kolom komen drie infrezingen die weer een Echo zijn met de infrezingen op de erker en naast de voordeur. De houten palen wil ik op een stalen plaatje zetten zodat ze vrij staan van de framebalk en niet gaan rotten.

Lijsten van de erker met infrezing
(nog te plaatsen)
Dan rest nog het invullen van de vlakken tussen frame, kolommen en railing met een hekwerk. Omdat we een beperkt budget hebben, kan ik me hier niet uitleven in uitgebreid smeedwerk, maar ik heb het volgende bedacht:
  • Een rechthoekig raamwerk van stalen strip, bijvoorbeeld 45 x 10 mm. Het raamwerk bijvoorbeeld 650 mm hoog en zo breed dat het tussen de kolommen past (en tussen kolom en muurplaat voor de zijkanten.
  • In het raamwerk gaten 20 mm voor spijlen.
  • Spijlen steken door onder en boven het raamwerk. De spijlen raken de bodem en railing niet, ze zijn dus iets van 900 mm lang.
  • De spijlen zijn versierd. Bijvoorbeeld is de kop van elke spijl gesmeed. De spijlen hebben dan verschillende eindmotieven, waar de smid zich in uit kan leven.  Of er komen krullen aan de uiteinden. Het geheel moet wel symmetrisch zijn.
  • Al het ijzerwerk moet bewerkt zijn met de hamer zodat het er handgemaakt uitziet. Standaard fabriekstaal is te steriel. Dit is het principe van Roughness.
  • Het midden van het frontale hekwerk zou ik nog wat willen versterken door de spijlen dichter op elkaar te zetten. Hier zou ook een mooi gesmeed ornament kunnen komen. Overigens zie je bij de belenden panden dat er geen versterking in het midden van het balkon plaatsvindt, dus misschien moet ik dat ook niet willen.

    Variant van het hekwerk met gesmede koppen aan de spijlen
    Versterken van het centrum

Variant van het hekwerk met gekrulde spijlen

De hekwerken kunnen dan als aparte elementen gemaakt worden en met bouten aan de muurplaat en aan de kolommen bevestigd worden. Ze kunnen dus apart verzinkt en gemoffeld worden.

De kleur van de hekwerken en andere metalen delen is zwart en van de houten kolommen en bollen mergelwit gelijk aan de kozijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten