maandag 14 januari 2013

Bedtafeltjes voor B&B2

In de toekomstige Bed & Breakfastkamer missen nog tafeltjes of kastjes naast het bed. Dat is handig voor een lampje of je bril, wekker, horloge, etc.

Nu is het een klein kamertje, dus het tafeltje moet zo klein mogelijk zijn. 25 x 25 cm is wel het minimum.
De hoogte wordt bepaald door het bed. De ombouw is 34 cm hoog, dus dat heb ik aangehouden.

Links van het bed een tafeltje

Plaats rechts van het bed


Eerst heb ik een mockup gemaakt met een tafeltje 25 x 25 x 34 cm

De mockup
Dit ziet er wel goed uit, de poot kan nog iets kleiner wat betreft vloeroppervlak.

Voor het bovenvlak heb ik gekozen voor eikenparket, zelfde als in de vensterbank (echo). Eiken "echoot" ook mooi met de eiken kroegvloer. Voor het patroon gebruik ik de restjes Panga (donker hardhout) die ik nog heb. Er is niet veel meer over, daarom alleen kleine blokjes in de hoeken en in het midden.

Randen lijmen om een plaatje multiplex
Voor de poot maak ik gebruik van wat gedraaide onderdelen van een staande lamp die ik ooit bij de kringloopwinkel heb gekocht. Erg ornamentaal en omdat te versterken spuit ik ze goud. Goud komt ook terug in allerlei randjes in de kamer.

Proefplaatsing van het blad op de poot

Patroon in mozaïekparket uitleggen 

Spuiten van de pootonderdelen
Blad en poot hou ik bij elkaar met een draadeind M10 die ik veranker in het blad met een moer en ring. De ring en moer heb ik aan elkaar vastgesoldeerd en met schroefjes in het blad vastgezet.

Bevestigingsmoer in tafelblad
 

Goud spuiten
De pootonderdelen
 Het blad is drie keer gelakt met blanke meubellak.

Het tafeltje is klaar


Het tafeltje op zijn plek

Met (te grote) lamp er op

Tafeltje links
Het leuke is dat de tafeltjes alle twee anders zijn. Duidelijk familie, maar de poot heeft net andere onderdelen.

Project geslaagd wat mij betreft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten