dinsdag 2 september 2014

Het testen van de bekabeling

Voor de aansturing van de traphekken heb ik 14 netwerkstopcontacten geplaatst, maar heb ik ze wel goed aangesloten?

Daarvoor heb ik een testsnoertje gemaakt met vier LED's die zo zijn aangesloten als lampen 1 t.m. 4 van een hek.

Het testsnoertje
Op een printje heb ik vier LED's met bijpassend weerstandje gemaakt en die aangesloten op de netwerkkabel.

LED-printje
 Aan de andere kant zit een netwerkplug.

Netwerkplug
Elk twisted pair van de kabel vertegenwoordigt één lamp van het hek.

Achterkant van de print
De kabel heeft aders met een massieve kern. Het handige van het testsnoertje is dat je het in een stand kan buigen en dat het daar dan in blijft staan. Dat komt door de massieve kernen. Het uiteinde van de kabels ligt in de kelder. Wanneer je het printje zo buigt dat de LED's naar beneden schijnen, dan kun je vanuit de kelder omhoog kijken en zien welke lamp je aanstuurt. Dus je kunt in je ééntje testen. Je moet wel vaak op en neer lopen om het snoertje te verplaatsen.

Ingeplugd testsnoertje

Uiteinde van de kabel in de kelder
In de kelder zet ik 12V van de labvoeding op de aders en dan kijk ik welke LED oplicht.

En ja hoor, ik had consequent twee aders omgewisseld en er zaten ook wat draden niet goed vast. Dus maar goed dat ik alles getest heb. Ik heb dat aangepast en nu is alles OK.

Ik moet nu alleen nog de dozen afwerken. De gaten voor de dozen  in de kolom zijn namelijk groter uitgevallen dan het schildje kan bedekken.

Deze kiertjes moeten nog weggewerkt worden.
En dan is het wachten op de traphekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten