zondag 14 december 2014

Werken aan de schakelkast van de trap

De schakelkast van de trap vordert langzaam want steeds bedenk ik weer wat en dan heb ik onderdelen van Conrad nodig en dat duurt dan weer een paar dagen.

Zo had ik bedacht dat een draadloze afstandbediening wel leuk zou zijn. Dus ééntje besteld, maar die deed het niet. Duurde weer even voordat ik een werkende had.

Afstandbediening

Printje met connector voor de afstandbediening. Rechts de hoofdzekering.

En ik had mooie PIR-sensoren gekocht voor in het hekwerk. Maar de sensor zat niet recht voor de print en daardoor paste hij niet in mijn 3D-geprinte behuizing.

Fout uitgelijnde sensor en print
Ik kreeg nieuwe van de leverancier www.hobbyelectronica.nl en wel de volgende dag. De sensoren zitten nu in de traphekken.

PIR sensor


De sensoren vallen niet erg op
Verder heb ik bedacht dat het toch wel handig zou zijn wanneer de kast geheel met stekkers zou zijn aangesloten. Waarschijnlijk moet hij nog wel een paar keer naar de werkplaats. Dus een connector (40 polig) besteld en geprobeerd de vijf netwerkkabels er in te krijgen. De connector is bedoeld voor lintkabel, dus dat ging mis en nu wacht ik op de volgende connector....

Ook had ik een kortsluiting in de bekabeling, met als gevolg dat een netwerkcontactdoos gesmolten is. Dat krijg je er van wanneer je je lampjes even leuk aansluit voor de kerst, de zekering vergeet en een 10 Ampère voeding zichzelf begrenst op 10 ampère bij kortsluiting. Dus een nieuwe doos besteld en een automatische zekering... En weer wachten....


Zo ziet de kast er nu uit
De onderkant met van links naar rechts:
12V lampvoeding, lampenconnector, RJ45 sensorconnector,
USB-aansluiting Arduino, 7V computervoeding Arduino

Zucht...

Maar het zal ooit lukken. In ieder geval ziet de kast er al indrukwekkend complex uit.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten