zondag 13 maart 2016

Problemen met EQ-3 Max! radiatorbesturing

Ik blogde eerder over de automatisering van de verwarming met het Max! systeem van EQ-3 http://www.eq-3.de/.


In principe een mooi systeem maar er traden al snel een aantal problemen op:
  1. Verlies van status bij herstart.
    Wanneer je de internetgateway spanningsloos maakt en weer opstart dan weet deze niet in welke stand de raamsensoren staan (open of dicht). Je moet dan naar het raam lopen en dit een keer open en dicht doen. Dat is irritant.
  2. Onvoldoende bereik van de zenders.
    EQ-3 Max! is een volledig radiografisch systeem, dus elk onderdeel is via zenders in "gesprek" met de andere componenten en de internet-gateway (Cube).  Ik had regelmatig een icoontje op het scherm dat aangaf dat een component (zoals een radiatorkraan of een wandthermostaat) niet goed bereikt kon worden. Nu zitten ze ook wel een flink stuk van de Cube af, want ik heb de Cube in de meterkast zitten en  de verste radiatorkraan zit tegen de achterste erfgrens. Nu dacht ik, dat je die Cube wel ergens anders in het netwerk kunt inpluggen. Maar dan kan de software de Cube niet meer vinden. De Cube moet dus direct in de hoofdrouter geplugd worden. Staat ook zo in de handleiding. Er mogen kennelijk geen switches tussen zitten. Eerst had ik de Cube verplaatst van de elektrameterkast naar de gasmeterkast er naast, maar dat hielp niet voldoende. In ieder geval was het dan soms storingsvrij. Vandaag heb ik de Cube verplaatst naar een installatiekast die weer drie meter dichter bij de achterste erfgrens zit. Dat bleek te werken, hij heeft geen last van de langere kabel. Ik moest natuurlijk wel die kabel in buizen leggen dwars door twee kelders wat een boel werk was. Maar goed, tot nu toe geen bereikproblemen.
  3. Opwarming van de ruimte op tijden dat het weekprogramma geen opwarming aangeeft.
    We hebben dit systeem aangeschaft om te voorkomen dat ruimten ongebruikt opgewarmd worden. Dus het is heel irritant dat het systeem op woensdagen, wanneer ik 6o C heb ingeprogrammeerd, de ruimte op 21,5 oC brengt. Dat is nu twee keer gebeurd. Ik snapte ook die 21,5 oC niet zo goed, want die heb ik nergens in het weekprogramma staan. Volgens mij komt dit echter omdat de radiatorkranen ook nog een eigen dag/nacht-programma hebben voor het geval de Cube geen weekprogramma geeft. De kranen kunnen namelijk ook geheel zelfstandig werken. Dus zonder kamerthermostaat en ook zonder Cube. Die 21,5 oC is de "comforttemperatuur" en dan is de bijbehorende "verlaagde tempratuur" 10 oC.  Die twee temperaturen kun je ook via de software instellen. Ik denk dus dat de kraan geen verbinding kon maken met de Cube door de te grote afstand en toen overgegaan is op een eenvoudig dag/nacht ritme op basis van de comforttemperatuur en de verlaagde tempratuur.
    Ik heb nu de comforttemperatuur op 12 oC gezet zodat de ruimte standaard niet verwarmd wordt, ook als een thermostaat zelf het heft in handen neemt. Nu maar eens kijken wat er woensdag gebeurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten