zondag 3 april 2016

Een waslijntje voor flipovervellen

We hebben regelmatig groepen in huis die brainstormen en die hebben dan de neiging om hun volgeschreven flipover vellen op het behang te plakken met schildertape. En daar ben ik niet zo blij mee. Ik ben bang dat het behang een keer van de muur getrokken wordt.


Nu klopt het wel dan er niet veel is om posters op te hangen. Als alternatief ophangsysteem heb ik nu bedacht dat er waslijntjes zouden kunnen zijn waar je vellen aan ophangt. Maar natuurlijk niet de hele tijd.


Het leek me wel mooi wanneer de lijn zichzelf oprolt en in de muur verdwijnt.


Hiervoor heb ik een rolmaat (van 5 meter) opgeofferd. Want die hebben een oprolveer. Het meetlint heb ik vervangen door een nylon touw.


De rolmaat met touw



Vervolgens heb ik een houder voor de rolmaat getekend in SketchUp.


Rolmaathouder
De houder maakt dat ik de rolmaat op de muur kan schroeven. Verder heb ik nog een tule getekend voor de doorvoer van de draad door de muur. Daarna heb ik de onderdelen geprint.



De tule
De printer is aan de slag



De derde print van de houder werkte naar behoren. De rolmaat past in de houder en kon zo in een installatiekast geschroefd worden.


Houder in de installatiekast.
Daarna is het makkelijk om een haakje aan de andere kant van de kamer te maken en een ringetje aan de draad. In de ingetrokken stand zie je alleen het ringetje op de muur. De zwarte tule zie je nauwelijks op het zwarte behang.


Het ringetje tegen de tule
En zo ziet het er dan uit met de flipovervellen.


Twee testvellen met wasknijpers aan de lijn bevestigd
Nu nog een tweede waslijn maken voor de andere kant van de kast. Deze lengte is echter groter, dus ik moet hier een 8m meetlint voor kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten