zaterdag 20 augustus 2016

De ogen van Zyptar

Een tijd geleden kwam er een doos spullen van feestbeest.nl binnen met onder andere een oog voor Zyptar (de andere wordt nageleverd).


Oog in een doosje
Ik heb de oogkassen van het hoofd een beetje verder ingeslepen zodat het oog goed past.


Oog gepast
Dus is  het nu tijd om na te denken over het oogmechaniek. Ik wil dat de ogen links-rechts en boven-beneden kunnen kijken. Ook wil ik de ogen er eng uit kunnen zien. Bijvoorbeeld door de oogbal zover weg te draaien dat je alleen wit ziet. Of door de ogen rood verlicht te maken. Dat laatste is niet zo moeilijk. Het oogwit is namelijk doorschijnend, dus als ik een rode lamp in de kop zet zie je de ogen waarschijnlijk al voldoende rood worden.


Ik ben eerst maar eens gaan kijken hoe anderen het doen. Onderstaand is een technisch mooi gemaakt en inspirerend voorbeeld.




Er vallen een paar constructies op:
  1. Het oog is bevestigd en draait om een cardankoppeling in het centrum van de oogbal.
  2. De ogen worden bewogen met dunne trek-duwstaafjes.
  3. De servo's voor links-rechts en op-neer zitten tussen de ogen. Deze staan daardoor nogal ver uit elkaar.
  4. Er zijn twee servo's voor de oogleden. Die kunnen dus in principe onafhankelijk dicht en open gaan. Je kunt er dus een knipoog mee geven.
  5. De oogbeweging is wel gekoppeld tussen de twee ogen. Je kunt er dus niet scheel mee kijken.
Zyptars ogen hebben geen beweegbare oogleden, dus ik zou aan twee servo's genoeg moeten hebben. Ik heb hele kleine servo's besteld (23 x 23 x 12,5 mm) voor dit doel. https://www.kiwi-electronics.nl/9g-micro-servo-pack .

De ogen van Feestbeest hebben en soort pen van 5,5 mm aan de achterkant zitten. Ik heb het idee om de ingewikkelde cardanas te vervangen door een stukje rubberslang dat ik over de pen schuif. Ik heb 5 x 7 siliconenrubberslang besteld. Dat zou net een beetje moeten knellen om de pen. Dan zet ik tegenover de pen van het oog een geprinte pen van 5,5 mm (die vast aan de kop zit) en verbindt de twee met de rubber slang.


Achterkant van het nep-oog
Dan kan ik mogelijk geen duwstang toepassen, want dan duw je de verbinding los. Wat ik dus wil doen is twee trekstangen aan het oog vastmaken, voor de links-rechtsbeweging en één voor de op-neer beweging. De verticale beweging moet dan op het veerkracht van het rubber terug naar de neutrale stand gaan. Zyptar kan dan alleen omhoog kijken. Niet naar beneden. Nu is dat misschien niet zo erg. Hij kan ook zijn nek bewegen om naar beneden te kijken.

Bijvoorbeeld als hij in trance gaat is het mooi als de ogen naar boven rollen.

Ik ben aan de slag gegaan met SketchUp om de onderdelen te tekenen en even later rolden ze uit de 3D-printer.
Het platform voor de ogen
De ogen worden aangedreven door twee mini-servo's. De twee servo's zijn aangesloten op de Arduino Mega. Daarna heb ik een sketch (programma) gemaakt dat de ogen laat rollen.

In de video zie je hoe dit werkt met één oog. Dit gaat nog aardig goed.


En in Zyptar's hoofd ziet het er al aardig griezelig uit.

Er ontstaan echter problemen wanneer je het tweede oog installeert.



De rubberslangophanging is te stug waardoor het tweede oog achterloopt. Er zit speling in het stangenmechaniek onder andere omdat het draad 0,8 mm is en de gaten 1,0 mm. Er moet dus eigenlijk toch een beter lager in.

Maar daarover volgende keer meer.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten